Vieraskynä: Netum – Yhteistyöllä parempia potilastietojärjestelmiä

Eskon blogissa vierailee kirjoittajia Esko Systemsin keskeisistä yhteistyöorganisaatioista. Vieraskynänä on tällä kertaa Netum Oy:n Digipalvelut-yksikön johtaja Mikko Pitkänen.

Esko Systems Oy on potilastietojärjestelmien edelläkävijä ja meille on erityisen merkityksellistä toimia Eskon tuotekehityskumppanina. Haluamme olla mukana kehittämässä ratkaisuja, jotka tekevät terveydenhuollon ammattilaisten vaativasta työstä helpompaa ja sujuvampaa. Teemme yhteistyötä konsernitasolla Netum Oy:n ja Buutti Oy:n kautta tarjoamalla sopivimmat asiantuntijat oikeaan tarpeeseen oikeaan aikaan.

Esko Systems on meille tärkeä yhteistyökumppani Oulun ICT-ekosysteemissä, ja korostuu vahvana työllistäjänä uransa alkuvaiheessa olevien ohjelmistoalan ammattilaisten keskuudessa. Perinteisen IT-konsultoinnin lisäksi olemme auttaneet Esko Systemsiä löytämään alansa lupaavimpia nuoria ammattilaisia hyvällä menestyksellä Buutin CodeMatch-palvelun avulla. CodeMatch-palvelussa työt on aloitettu määräaikaisella konsulttijaksolla ja jakson päättyessä on päädytty rekrytointiin, mikä on ollut onnistuminen kaikille osapuolille: ohjelmistokehittäjälle, Esko Systemsille ja Buutille.

Osaamisen kehittäminen tärkeässä roolissa

Netumin strategiassa yhdeksi kasvutoimialaksi on määritetty sosiaali- ja terveydenhuolto, ja sen osaamisen ja toimialaymmärryksen kasvattaminen. Tämä tapahtuu parhaiten tekemällä töitä kyseisellä toimialalla, jolloin asiantuntemus asiakkaan toimintaympäristön lainalaisuuksista ja kulttuurista kehittyy. Ammatillinen osaaminen vahvistuu työskentelemällä ympäristössä, jossa kunnioitetaan toisia, arvostetaan ja jaetaan osaamista, uskotaan jatkuvaan kehittymiseen ja tehdään töitä yhteisen päämäärän eteen. Esko Systemsin projekteissa työskentely täyttää nämä kriteerit, joten yhteistyömme on strategisesti tärkeää Netumille. Uskomme vahvasti, että osaaminen kumuloituu ja pystymme tulevaisuudessa tarjoamaan entistä parempia asiantuntijapalveluita asiakkaiden kehittyvien odotusten mukaisesti.

Asiantuntijoiden kokemuksia yhteistyöstä

Vieraskynä-blogin kirjoittamisen yhteydessä haastattelin Esko Systemsillä työskenteleviä asiantuntijoitamme. Halusin selvittää, miten he kokevat työskentelynsä osana Esko Systemsin laajaa asiantuntijaorganisaatiota; mitä he ovat oppineet, mitkä asiat ovat parasta ja mitkä kehittämisen kohteita omassa työssä. Keskustelut olivat antoisia, joten poimin niistä blogiin lainauksia ja havaintoja sekä muutamia tunnistettuja jatkuvan kehittämisen kohteita.

”Saa tehdä merkityksellistä työtä.”

Tämä toistui useissa keskusteluissa. Työskentely Esko Systemsillä koettiin työksi, jolla on merkitystä. Työ on motivoivaa, kun näkee ja ymmärtää työntuloksen merkityksellisyyden sote-ammattilaisten työssä ja kyvykkyyden tuottaa parempia palveluita hyvinvointialueiden asiakkaille. Mielestäni tämä on ainutlaatuista ja erittäin tärkeää, koska näin motivaatio työn tekemiseen tulee ihmisen sisältä ja työ koetaan mielenkiintoiseksi.

”Opin työssä uutta.”

Esko Systemsin työtehtävät tarjosivat jokaiselle haastatellulle uuden oppimista; osalla oppiminen oli teknologioita, osalla tiimityötä. Myös ymmärrys toimialasta ja sen erityispiirteistä, esim. sääntely ja määräykset, nousivat esiin. Sote-toimiala vaatii jatkuvaa oppimista myös kokeneelta asiantuntijalta, koska säätelyä on paljon ja muutos on jatkuvaa – uuden oppiminen koettiin positiiviseksi asiaksi.

”Olen saanut tehdä työssä aivan uusia asioita, joita aiemmin pitkällä työuralla en ole päässyt tekemään. Tämä on tuonut uusia näkökulmia tekemiseen ja vahvistanut näkemystä mitä haluan tulevaisuudessa tehdä.”

Esko Systemsin tehtävät tarjosivat myös ammatillisesti mahdollisuuden tehdä jotain muuta kuin mitä kokenut ammattilainen oli aiemmin työuralla tehnyt.

”Saan toteuttaa itseäni.”

Haastatteluissa nousi esiin myös työn itsenäisyys ja vapaus toteuttaa asioita oman osaamisen avulla. Työkulttuuri on luotu kannustavaksi ja itsensä toteuttamisen kautta syntynee positiivisesti yksilöiden ja tiimien itseohjautuvuutta, joka on tavoiteltu tila, mutta usein vaikea saavuttaa.

”Tulee tosi hyviä kommentteja koodikatselmuksissa.”

Työympäristössä arvostetaan toisia ja toisten näkemyksiä. Tämä asia tuli esille keskusteluissa ja esimerkki koodikatselmuksesta kertoo sen, että asiantuntija koki, että hänen tiimissänsä on kovaa osaamista ja kommentit/keskustelut ovat arvokkaita.

”Koen, että työympäristö on stressitön, vaikka aikataulupaineita onkin.”

Mielenkiintoinen kommentti: jäin miettimään miten työyhteisössä, jossa on paineita aikataulujen ja toimitusten suhteen ja  toimintaympäristössä käydään mediassa ja julkisuudessa keskustelua säästöistä ja leikkauksista, on saavutettu tila, jossa haastatellut asiantuntijat kokevat ympäristön stressittömäksi. Tämä on erinomainen saavutus ja selkeästi Esko Systemsin työyhteisössä on tehty asioita oikein.

”Kaipaisin lisää informaatiota kokonaistilanteesta esimerkiksi tuotantoon menon ja julkaisujen osalta.”

Informaatiota kokonaistilanteesta tekemisen suhteen kaivattiin lisää – toisaalta keskusteluissa nousi positiivisesti esille, että tieto on saatavilla ja Esko Systemsillä on hyvät käytännöt tiedon jakamiseen.

”Frontend-tekemisessä eri tiimeillä ja sovellusalueilla on erilaisia käytäntöjä. Tunnistan tarpeen arkkitehtuurin yhdenmukaistamiseen.”

Laajassa kokonaisuudessa on jatkuvalle kehittämiselle tarvetta ja toiveena oli, että pidemmällä aikavälillä arkkitehtuuri olisi mahdollista yhdenmukaistaa.

”Uutena henkilönä on ollut haasteita omaksua terminologia, ympäristöt ja tuotteet. Perehdytyksessä asioita käytiin läpi, mutta jäin kaipaamaan lisäperehdytystä.”

Perehtymisessä koettiin kehittämisen tarvetta, vaikka sen todettiin olevan perusteellinen ja hyvä. Jäi kuva, että perehtymiseen voisi lisätä mukaan toistoa ja varmistaa, että uusi henkilö, joka usein jää hieman yksin alkuvaiheessa, on omaksunut tiedot ja integroitunut tiimiin. Haastatteluissa kuitenkin korostui, että tietoa ja opastusta on saanut aina kun on kysynyt.

”Tulevaisuuden tehtävät ajoittain mietityttävät. On tärkeää saada tietoa jatkosta.

Tulevaisuussuunnitelmien suhteen koettiin, että niihin olisi hyvä saada lisää näkyvyyttä. Tämän osalta hyvässä yhteistyössä on voimaa ja tulevaisuuden tekemisiä ja mahdollisuuksia on mahdollista työstää käytössä olevissa yhteistyöfoorumeissa. Näin näkyvyys tulevaisuuteen kirkastuu ja palveluita voidaan laajentaa myös uusille alueille hyvän kumppanuuden hengessä.

Mikko Pitkänen
johtaja, Digipalvelut
Netum Oy

 

(Blogin kuvat: Netum Oy)