UKK – Usein kysytyt kysymykset

Asiakas- ja potilastietojärjestelmän hankinta on merkittävä päätös. Listasimme alle kysymykset, joita usein kysytään.

  • Olette varsinkin kansainvälisiä toimijoita pienempi yritys. Miten varmistatte, että kehitys ja ylläpito sujuvat ongelmitta myös mahdollisissa palveluajan ulkopuolisissa häiriötilanteissa?

Tällä hetkellä palveluaikamme on 8-16 siitä syystä, että omistajamme eivät ole halunneet laajempaa palveluaikaa. Esimerkiksi suurin omistajamme Pohde ei ole nähnyt järkeväksi sen laajentamista. Palveluajan ulkopuolisia häiriötilanteita on ollut todella harvoin, ja ne eivät ole olleet Eskosta johtuvia.

Toki kriittisissä ja potilasturvallisuutta uhkaavissa tilanteissa hankimme avun omilta asiantuntijoiltamme tai yhteistyökumppaneiltamme mahdollisimman pikaisesti.

  • Potilastietojärjestelmän hankkiminen ja käyttöönotto ovat yleensä pitkiä prosesseja. Kuinka nopeasti hankintapäätöksen jälkeen Esko Systemsin järjestelmä voisi olla käytössämme?

Käyttöönotto tehdään yhteistyössä hankinnan tehneen hyvinvointialueen ja alustapalvelujen toimittajien (Istekki, 2M-IT ja LapIT) kanssa. Olemme konseptoineet projektin kuljetuksen, mutta tilaaja on aikatauluissa ”kuskin paikalla.” Eli teemme aikataulutuksen projektin alkaessa.

On hyvä kuitenkin muistaa, että inhouse-mallimme ansiosta hankinta- ja kilpailutusprosessissa säästyy huomattavasti aikaa, joka voidaan käyttää jo projektin ja käyttöönoton suunnitteluun.

  • Miten varmistatte, että uusissa tuotteissanne käytettävyys on samalla tasolla kuin nykyisissä?

Teemme käytettävyystestejä tuotekehityksen eri vaiheissa ja esittelemme uusia ominaisuuksia testiympäristössä. Käyttäjät pääsevät kokeilemaan ja testaamaan kehitysvaiheessa olevia tuotteita säännöllisesti.

  • Vaikuttaa, että järjestelmänne on kevyempi ja yksinkertaisempi kuin monien kilpailijoiden. Mistä tiedämme, että siinä on kaikki ominaisuudet, mitä tarvitsemme?

Tuotteistamme löytyvät kaikki ne ominaisuudet, mitä käyttäjämme pitävät tarkoituksenmukaisina. Kehitämme tuotteita tarpeiden mukaan ja uudet halutut ominaisuudet menevät työlistalle.

Otamme uusia ominaisuuksia käyttöön nopeimmillaan kuudessa viikossa. Käyttäjät pääsevät testaamaan ja koekäyttämään ominaisuuksia kehityksen joka vaiheessa.

  • Miten Esko Systems pitää huolen, että järjestelmät palvelevat tarpeitamme myös viiden vuoden päästä?

Teemme tuotekehitystä rullaavasti. Kukaan ei oikeasti tiedä, miltä maailma näyttää viiden vuoden päästä. Mutta käytössämme oleva maailmanluokan teknologia ja rullaava tuotekehitys pitävät huolen siitä, että tuotteemme ovat ajan tasalla ja vastaavat käyttäjien tarpeita. Samalla pidämme huolen teknologialustamme kestävyydestä.

Seuraamme myös koko ajan, mitä suosituksia ja standardeja toimialallemme on tulossa Euroopasta ja muualta maailmalta. Teemme tiivistä yhteistyötä viranomaisten (mm. THL) kanssa ja pääsemme osaltamme vaikuttamaan kansallisiin suosituksiin.

  • Mihin väitteenne kustannustehokkuudesta perustuu? Mitä olette jättäneet pois, mitä muilla on?

Emme ole jättäneet mitään oleellista pois. Keskitymme kuitenkin oleelliseen eli niihin toiminnallisuuksiin, joista käyttäjillemme on aitoa hyötyä. Omistajamme kattavat kustannukset, jotka jaetaan väestömäärän mukaan. Emme hae voittoa.

Myös palveluaikamme on optimoitu toiminnan ja kustannusten näkökulmasta, mikä säästää henkilötyökustannuksista ja tekee niistä ennustettavia. Hallintomme on myös minimoitu.

Koska järjestelmämme on helppokäyttöinen ja varmatoiminen, koulutus- ja päivityskustannukset pysyvät kurissa.

  • Oletteko ainoastaan pohjoisen hyvinvointialueiden palvelijoita?

Emme ole. Meidän juuremme ovat pohjoisessa ja olemme niistä ylpeitä. Mutta muuten toiminnassamme ei ole mitään alueellisia erityispiirteitä.

Tiivis vuosikymmenien yhteistyö Oulun yliopistosairaalan kanssa on kuitenkin antanut meille loistavan alustan rakentaa tuotteitamme. Se antaa meille rahkeita ponnistaa myös perusterveydenhuoltoon ja koko Suomeen. Jos Esko toimii yliopistollisessa sairaalassa, se toimii muuallakin. 🙂

  • Mitä inhouse-toimijuus tarkoittaa? Pitääkö meidän omistaa Esko Systemsiä?

Olemme omistajiemme eli hyvinvointialueiden palvelijoita. Inhouse-malli tarkoittaa sitä, että pääsette mukaan toimintaan ja päättämään Esko Systemsin toiminnasta ostamalla osakkuuden yhtiöstä. Omistaja-asiakkaamme siis ohjaavat yhtiön toimintaa.

Inhouse-toimintamalli tarkoittaa myös sitä, että emme tee lähtökohtaisesti voittoa. Tämä tekee hinnoittelustamme ja toiminnastamme käyttäjille eli omistajille täysin läpinäkyvää.

  • Käyttäjät tykkäävät teistä kuin hullu puurosta. Miten varmistatte, että myös tietohallinto on tyytyväinen?

Toimintamme arvot lähtevät siitä, että kun käyttäjät ovat tyytyväisiä ja tuotekehitys ja palvelut toimivia, olemme tietohallinnolle helppo ja huoleton kumppani. Tämä näkyy muun muassa siten, että meiltä ei tule yllättäviä laskuja ja pidämme sen, minkä lupaamme. Koska tuotteemme ovat toimintavarmoja, kumppanuutemme on tietohallinnolle ennakoitavaa.

  • Miten pidätte huolen, että projektit sujuvat ajallaan ja kustannukset pysyvät niissä rajoissa, joista olemme sopineet?

Ymmärrämme omistajarakenteemme ansiosta käyttäjiemme liiketoiminnan, toimintaympäristön ja hallinnon kokonaisvaltaisesti. Tiedämme siis, minkälaisessa ympäristössä järjestelmiämme käytetään.

Osaamme myös tarvittaessa hakea apua ulkopuolelta ja me voimme myös käydä keskustelut esimerkiksi infratoimittajien kanssa omistajiemme mandaatilla.

Koska toimimme omistajiemme rahoilla, tunnemme vastuumme ja toimimme aina avoimesti ja läpinäkyvästi.

  • Missä Esko on jo käytössä?

Erikoissairaanhoidon Esko ESH on käytössä tällä hetkellä Lapin hyvinvointialueella Länsi-Pohjassa ja Rovaniemellä ja Pohteessa Oulun yliopistollisessa sairaalassa ja Oulaskankaalla.

Anestesiakertomus Antti on käytössä Kainuun hyvinvointialueella Kajaanissa ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella Soitessa.

  • Miten raportointi ja tiedolla johtamisen ratkaisut on toteutettu Eskoon?

Olemme rakentamassa Microsoftin Azure-pohjaista tietoallasta pilveen, joka on Suomessa sote-toimialan standardi. Tekninen perusta on jo kunnossa. Kun GDPR-pohjaiset ratkaisut ovat viranomaisten hyväksymiä, tietoallas otetaan käyttöön.

  • Miten Esko näyttäytyy kansalaisille? (vrt. Maisa)

Eskon työkalut ovat ennen kaikkea ammattilaisten käyttöön. Avaamme kuitenkin rajapintoja kansalaisille omistajiemme toiveiden mukaan. Käytämme niihin jo olemassa olevia kaupallisia ratkaisuja, koska pyörää ei kannata keksiä uudestaan.

Ota yhteyttä

Haluatko kuulla lisää Esko-järjestelmästä ja sen mahdollisuuksista? Soita tai jätä meille viesti yhteystietosivun kautta.

Yhteystiedot