Vieraskynä: Monetra – Mukana kasvun kaikissa käänteissä
Eskon blogi saa tänä vuonna uudenlaista näkökulmaa, kun blogissa vierailee kirjoittajia Esko Systemsin keskeisistä yhteistyöorganisaatioista. Vieraskynä-sarjan avaa Monetra Oulu Oy:n toimitusjohtaja Jussi Kauppi.
Mukana kasvun kaikissa käänteissä
Esko Systems Oy valitsi Monetra Oulun talous- ja henkilöstöhallinnon palveluntuottajakumppaniksi perustamisvaiheessaan. Inhouse-muotoisena toimijana Monetra oli luonteva kumppani: ymmärsimme kasvavan yhtiön tarpeet ja kasvustrategian. Eskossa uskottiin alusta alkaen omaan tekemiseen, tuotteeseen ja asiantuntijuuteen. Johto näytti tietä ja tunnisti, että käsissä on tuote, joka toimii ja jota loppukäyttäjät arvostavat. Monetran rooli oli hoitaa oma tehtävänsä, jotta asiakasyrityksemme ja sen johto pystyvät keskittymään siihen, jossa ovat todella loistavia – Suomen parhaita.
Luodaan luottamuksen olotila ja ymmärretään asiakkaan sielunelämää
Kun Esko Systemsin voimakas kasvu alkoi, saatoimme talous- ja henkilöstöhallinnon palveluiden lisäksi tarjota syväosaajan avuksi Eskon oman HR-toiminnon puolelle. Kasvavassa asiakasorganisaatiossamme tunnistettiin, mihin tarvittiin lisäresurssia ja siihen myös satsattiin. Toimialallamme on yleistä, että Monetran palkanlaskennan ja asiakasorganisaation HR:n välinen työnjako on välillä veteenpiirretty viiva, jolloin onkin olennaista määritellä vastuut tarkoin. Kun oikeaan osaamiseen resursoidaan tarpeeksi ja vastuut ovat selvät, yhteistyöhön saadaan linjakkuutta ja kokonaisuus kevenee molemmin puolin.
Kun Monetra onnistuu keventämään huimasti kasvavan organisaation johdon taakkaa, olemme onnistuneet lunastamaan oman asiakaslupauksemme vähentää huolta, kyenneet vapauttamaan aikaa ja auttamaan kasvussa. Johdon on turvallista luottaa siihen, että meidän hoitaminamme asiat toimivat juuri kuten pitääkin, hyvässä yhteistyössä. Eskon kasvussa mukana oleminen on ollut tärkeä kehittymispolku myös Monetralle: asiakkaan toiveet ja tarpeet ovat ohjanneet meidän palvelumuotoiluamme. Yhteistyömme onkin kaikkiaan mallikasta – asiakkuudenhoidossa pysyvyys tuo sujuvuutta ja vakioidut, määrämuotoiset käytänteet luovat kehykset toiminnalle.
Inhouse rakentaa yhteiskunnallista hyvää
Kun tarkastelee Esko Systemsin sekä Monetran yhteiskunnallista tehtävää rinnakkain, voidaan huomata kosolti samankaltaisuutta: Eskon tehtävä on helpottaa terveydenhuollon ammattilaisten arkea ja luoda ensiluokkaista potilasturvallisuutta ja käytettävyyttä – Monetran tehtävä on puolestaan jouhevoittaa työntekijöiden ja esihenkilöiden arkea talous- ja henkilöstöhallinnon sekä muut tukipalvelut hoitamalla. Molemmissa tapauksissa yhtiöt mahdollistavat asiakkaan keskittymisen ydintehtäväänsä ja luovat parhaat ja luotettavimmat puitteet asiakkaansa työskentelylle. Tässä molemmat organisaatiot ovat myös hyvin onnistuneet. Yhteiset ovat myös uhkakuvat – inhouse-yhtiöiden toimintaan mahdollisesti kohdistuvat rajoitukset.
Jussi Kauppi
toimitusjohtaja
Monetra Oulu Oy
(Valokuvat: Artikkelikuva: Esko Systemsin kuvapankki, Jussi Kaupin henkilökuva: Monetra, kuvaaja Kati Leinonen)