Vieraskynä: Mediconsult – yhteisessä tähtäimessä asiakkaiden tarpeiden täyttäminen

Eskon blogissa vierailee kirjoittajia Esko Systemsin keskeisistä yhteistyöorganisaatioista. Vieraskynänä on tällä kertaa Mediconsult Oy:n liiketoimintajohtaja Kristiina Moilanen.

Esko Systemsin ja Mediconsultin yhteistyö alkoi kesällä 2022, kun Mediconsultin Saga Sosiaalihuolto voitti Esko Systemsin järjestämän sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän kilpailutuksen Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella (Pohde). Eskolla oli tavoitteena löytää pitkäaikainen kumppani täydentämään Esko-potilastietojärjestelmää. Samana vuonna Mediconsult voitti Esko Systemsin suun terveydenhuollon tietojärjestelmän kilpailutuksen. Sen toimitusprojekti alkaa vuonna 2025 ja järjestelmä otetaan käyttöön vuonna 2026.

Sosiaalihuollon kilpailutukseen sisältyi optiona myös Mediconsultin kotihoidon toiminnanohjausjärjestelmä, jonka tuotantokäyttö alkaa vuonna 2025. Tämä tarkoittaa, että yhtiöiden yhteinen taival jatkuu ja syventyy entisestään.

Yhteistyö laajenee myös maantieteellisesti, kun Lapin ja Kainuun hyvinvointialueet siirtyvät käyttämään Saga Sosiaalihuoltoa. Tähän valmistautuakseen Mediconsult ja Esko Systems ovat yhdessä kehitelleet asiakashyvinvointialueilleen yhteistyömallia, jolla parannetaan asiakkaiden mahdollisuuksia tiiviimpään yhteistyöhön. Malliin kuuluvat hyvinvointialueiden säännölliset tapaamiset Esko Systemsin ja Mediconsultin kanssa tuotekehityksen linjauksista ja sen tulevaisuuden tarpeista.

Selkeät käytännöt varmistavat yhteisymmärryksen

Suomen ensimmäisen koko hyvinvointialueen laajuisen yhtenäisen sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän käyttöönotto Pohteessa on kannustanut hiomaan yhteistyön käytäntöjä. Niitä on määrätietoisesti parannettu tilaaja Esko Systemsin ja toimittaja Mediconsultin sekä asiakas Pohteen välillä. Nykyisin kaikki osapuolet ovat selvillä tuotekehityksen askelmerkeistä, sillä tilaaja ja toimittaja käyvät hyvissä ajoin keskustelut vahvistettavasta tiekartasta ja sen toimeenpanosta. Aiemmin kaikki osapuolet eivät pysyneet tietoisina toisten toiveista, koska viestit kulkivat useampaa kanavaa pitkin. Asiakas saattoi viestiä suoraan Mediconsultille tai päinvastoin ilman että Esko Systems oli asiasta tietoinen.

Epäselvien asioiden selvittely sujuu entistä sutjakkaammin. Esko Systems, Pohde ja Mediconsult ovat tihentäneet yhteisiä tapaamisiaan sekä kehittäneet tapaamisten agendoja. Näin varmistetaan, että kaikki tärkeimmät asiat saadaan säännöllisesti käsiteltyä. Yhtiöiden ylin johto tapaa säännöllisesti, mikä varmistaa, että yhteistyöhön liittyvistä asioista tehdään yhteneviä päätöksiä ja viesti kulkee organisaatioissa. Mediconsultilla on sosiaalihuollon asiakkailleen asiakkuudenhoitomalli, jossa asiakkaan kokonaistilanteen tuntee sekä nimetty asiakasvastaava että Mediconsultilla työskentelevä sosiaalihuollon asiantuntija.

Inhouse-yhtiön ja markkinatoimijan yhteistyö hyödyttää asiakkaita

Suomessa on viime aikoina keskusteltu vilkkaasti julkisomisteisten sidosyksikköyhtiöiden eli inhouse-yhtiöiden asemasta hyvinvointialueiden tietojärjestelmäratkaisujen tuottamisessa. Esko Systemsin ja Mediconsultin kumppanuus on osoittanut, että inhouse-yhtiön ja markkinatoimijan tiiviillä yhteistyöllä ja oikeanlaisella keskinäisellä roolituksella on mahdollisuus edistää markkinoiden toimivuutta ja tarjota hyvinvointialueille niiden tarvitsemia ratkaisuja laadukkaasti ja kustannustehokkaasti.

Kahden vuoden kokemuksella voin sanoa, että yhteistyö Esko Systemsin kanssa on sujuvaa ja asiat saadaan ratkaistua, sillä näkemyksemme ovat riittävän yhtenevät. Molempien päätavoite on täyttää hankituilla tietojärjestelmillä asiakkaiden tarpeet sekä ennakoida tulevia muutoksia järjestelmissä.

Kristiina Moilanen
liiketoimintajohtaja, sosiaalihuolto ja kuntoutus
Mediconsult Oy